افتتاح دفتر تسهيلگري طرح توسعه پايدار منظومه روستايي

کد خبر: 156652 تاریخ انتشار: 1400/07/06
نمایش: 939
اخبار
آيين افتتاح دفتر تسهيلگري طرح توسعه پايدار منظومه روستايي شهرستان بروجن با حضور معاون عمران روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرمانداري، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي فرمانداري در آيين افتتاح دفتر تسهيلگري طرح توسعه پايدار منظومه روستايي شهرستان بروجن گفت: کاهش شکاف و تعادل‌بخشي روستايي، شهري و منطقه‌اي، توسعه فعاليت‌هاي اجتماعي اقتصادي و کالبدي، افزايش ماندگاري جمعيت، تقويت اقتصاد محلي در پيوند و هم‌گرايي با توسعه منطقه‌اي و ملي و ارتقاي مکاني و فضايي سکونتگاه‌هاي روستايي از مهم‌ترين اهداف توسعه منظومه روستايي به‌شمار مي‌رود.
محمدرضا خليليان تاکيد کرد: افزايش بهره‌وري محصولات کشاورزي و باغي، توسعه صنايع مبتني بر قابليت‌هاي  محيطي و رونق گردشگري از راهبردهاي توسعه منظومه روستايي است.
وي افزود: روستاهاي شهرستان بروجن از قابليت مطلوبي براي اجراي موفق طرح توسعه منظومه روستايي برخوردار است.
نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي گفت: شهرستان بروجن ۴۳ روستا دارد که تعداد عمده اين روستاها در بخش‌هاي بلداجي و گندمان واقع شده است.
حجت‌الاسلام اميرقلي جعفري با اشاره به اجراي موفق طرح توسعه منظومه روستايي در روستاهاي بخش بلداجي شهرستان بروجن افزود: اميدواريم تجربه‌هاي موفق اين طرح در روستاهاي بخش بلداجي، براي تمامي روستاهاي سراسر کشور الگو شود.
جعفري به دغدغه مسئولان براي توسعه روستاها اشاره و تصريح کرد: افزايش اشتغال، کاهش نرخ بيکاري، ‌رونق اقتصادي، بهبود وضعيت معيشت مردم، جلوگيري از مهاجرت‌هاي بي‌رويه روستاييان به شهرها و بازگشت مهاجران از شهرها به روستا از مزيت‌هاي توسعه روستاهاي کشور به‌شمار مي‌رود.
وي با اشاره به بهره نبردن روستاهاي بروجن از صنعت گردشگري مطلوب يادآور شد: روستاهاي اين شهرستان از بهترين فرصت‌ها و پتانسيل‌ها براي توسعه گردشگري بهره‌مند هستند و در اين راستا بايد طرح جامع گردشگري شهرستان بروجن سريع‌تر تهيه و اجرا شود.
عضو کميسيون کشاورزي، آب، منابع‌طبيعي و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: براي توسعه چهارمحال و بختياري به ويژه شهرستان بروجن، بايد از حوزه کشاورزي، دامپروري و صنايع روستايي بهره‌ گرفت که البته روستاها در تحقق اهداف مورد نظر اين بخش تاثير مستقيم دارند.
وي با اشاره به لزوم توجه جدي مسئولان براي توسعه کشاورزي و صنعت گردشگري در روستاها گفت:در روستاها زمين وجود دارد اما برخي از مردم با مشکل سند و بهره‌مند نبودن از امکانات و تسهيلات مختلف مواجه هستند که کميسيون کشاورزي، آب،‌ منابع‌طبيعي و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي طرح سنددار کردن زمين‌هاي کشاورزي روستاييان را در دستور کار قرار داده است.
 نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: بنياد مسکن انقلاب اسلامي به ساخت بيشتر منازل روستائيان به‌خصوص محرومان روستايي نگاه ويژه داشته باشد و کمک به اشتغال‌زايي روستاييان به‌عنوان يکي از مهم‌ترين راهکارهاي توسعه روستايي مورد توجه باشد.
جعفري اظهار داشت: علاوه بر ظرفيت‌هاي بالاي کشاورزي در چهارمحال و بختياري اما اين استان هنوز از استقرار صنايع تبديلي و تکميلي قابل‌توجه بي‌بهره است.
معاون عمران روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي نيز گفت: پراکندگي روستايي و نبود نگاه آمايشي در روند توسعه روستاها از مهم‌ترين مشکلات پيشرفت روستايي به‌شمار مي‌رود.
محمدرضا شاملو تاکيد کرد: بنياد مسکن انقلاب اسلامي با توجه به اهداف برنامه‌هاي پنجم و ششم توسعه کشور، تهيه طرح توسعه منظومه‌هاي روستايي را به‌صورت پايلوت در دستور کار قرار داده و در اين راستا با همکاري و مشارکت  استادان دانشگاه و صاحب‌نظران اين حوزه، با ۲۳ استانداري در کشور تفاهم نامه امضا کرده است.
وي افزود: تعدادي از طرح‌هاي توسعه منظومه روستايي در استان‌هاي کشور تهيه و در شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان‌ها تصويب شده و در بقيه در دستور کار است.
شاملو تصريح کرد: از اين تعداد هفت استان در کشور به‌عنوان پايلوت انتخاب شدند که طرح آن با همکاري استانداري، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و مسئولان محلي در شوراي برنامه‌ريزي و توسعه هر استان پس از تصويب ابلاغ و آغاز شده است.
وي توسعه منظومه‌هاي روستايي را يک سند محلي همراه با همکاري و مشارکت عالي مردم دانست و يادآور شد: اين طرح براي روستاهاي بخش بلداجي شهرستان بروجن مصوب و کارهاي اجرايي آن شروع شده است.
شاملو اظهار داشت: اميدواريم با اجراي اين طرح کلينيک اشتغال‌زايي و مشارکت مردم ايجاد شود تا بتوان با مشارکت، سرمايه و توانمندي شهروندان مختلف، زمينه توسعه پايدار را فراهم کرد.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/08