بروجن، شاهراه ترانزيتي غرب کشور/ شاخص‌هاي ايمني در جاده‌ها ارتقا مي‌يابد

کد خبر: 179218 تاریخ انتشار: 1401/06/30
نمایش: 532
اخبار
استقرار شهرستان بروجن در مسير سه استان بزرگ اصفهان، فارس و خوزستان، بروجن را به شاهراه حياتي حمل بار و مسافر از جنوب به فلات مرکزي کشور تبديل کرده است.
به گزارش روابط عمومي فرمانداري، شهرستان بروجن با وسعت حدود دو هزار و ۲۵۷ كيلومتر مربع در شرقي‌ترين نقطه چهارمحال و بختياري واقع شده و با دارا بودن بيش از ۱۲۵ هزار نفر جمعيت شهري و روستايي، دومين شهرستان استان محسوب مي‌شود.
استقرار اين شهرستان در مسير ۳ استان بزرگ اصفهان، فارس و خوزستان، بروجن را به شاهراه حياتي حمل بار و مسافر از جنوب به فلات مرکزي کشور تبديل کرده؛ به طوريکه بخش عمده‌اي از تردد و ترافيک جاده‌اي وسايط نقليه سبک و سنگين چهارمحال و بختياري از جاده‌هاي اصلي اين شهرستان صورت مي‌گيرد.
بهره‌مندي از اين ظرفيت بالقوه‌ از يک سو و ضرورت توسعه زيرساخت‌هاي جاده‌اي و حمل و نقل از سوي ديگر، موجب شده تا طي چند سال اخير احداث و گسترش محور‌هاي مواصلاتي در شهرستان بروجن در دستور کار قرار بگيرد که اين مهم را در نشستي با سرپرست فرمانداري و رئيس کميته ايمني و حمل و نقل جاده‌اي شهرستان بروجن به گفتگو نشستيم.

سرپرست فرمانداري شهرستان بروجن گفت: اين شهرستان با دارا بودن ۱۷۰ کيلومتر بزرگراه، ۴۰ کيلومتر راه اصلي، ۳۵ کيلومتر راه فرعي و ۱۶۸ کيلومتر راه روستايي يکي از شهر‌هاي مهم کشور در ناوگان حمل و نقل عمومي به‌شمار مي‌آيد.
فتاح کرمي اظهار کرد: از ابتداي امسال تا پايان شهريور يک ميليون و ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات در سطح شهرستان بروجن بارگيري شده و ۲۲۸ هزار مسافر نيز در قالب ۵۹ هزار سفر در اين شهرستان جابه‌جا شده‌‎اند.
 کرمي با اشاره به تردد روزانه بيش از ۳۰ هزار دستگاه انواع خودروي سبک و سنگين در جاده‌هاي شهرستان بروجن افزود: اين حجم بالا از تردد باعث شده که 33 درصد آمار تصادفات درون شهري استان نيز در جاده‌هاي اين شهرستان به وقوع بپيوندد.
سرپرست فرمانداري بروجن گفت: جاده شهرکرد_ بروجن_ خوزستان به طول ۸۵ کيلومتر (در حوزه اين شهرستان) دومين جاده پرتردد استان محسوب شده که حجم بالاي حمل بار به دليل استقرار صنايع بزرگ و مادر (فولاد و سيمان)، از اين مسير صورت مي‌گيرد.
فتاح کرمي اظهار کرد: خوشبختانه اين مسير هم با تکميل ۸ کيلومتر قطعات باقيمانده حد فاصل شهر‌هاي فرادنبه_ سفيددشت به صورت کامل چهارخطه شده و زير بار ترافيک رفته است.
کرمي تاکيد کرد: لازم است شرکت ساخت و توسعه راه‌هاي کشور در اسرع وقت نسبت به اصلاح ورودي فرادنبه و ورودي، خروجي سفيددشت اقدام کند.
وي با بيان اينکه اجرا و تکميل زودهنگام طرح‌هاي چهارخطه جاده‌اي کاهش حوادث و افزايش ايمني در محورهاي مواصلاتي را در پي دارد، گفت: پيگيري‌ ويژه در خصوص جذب اعتبارات سفر رياست جمهوري و تملک دارايي‌ صورت گرفته و اعتبارات اين شهرستان در حوزه حمل و نقل نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد افزايش يافته است.
رئيس کميته ايمني و حمل و نقل جاده‌اي شهرستان بروجن گفت: در کنار ظرفيتي که محور‌هاي مواصلاتي براي اين شهرستان به وجود آورده، عدم وجود کمربندي به ناچار حجم بالايي از ترافيک خودروهاي سنگين را به داخل شهر کشانده که اين مهم علاوه بر ايجاد آلودگي‌هاي صوتي و آلايندگي‌هاي زيست محيطي، موجب وارد شدن خسارت‌ فراوان به زيرساخت‌هاي شهري شده است.
کرمي اظهار کرد: در همين راستا عمليات اجرايي احداث کمربند شمالي بروجن از تيرماه ۹۹ آغاز و تاکنون بيش از ۴۰ ميليارد تومان براي اين طرح هزينه شده است که در صورت تأمين به موقع اعتبارات تا پايان سال آينده تکميل و بهره برداري مي‌شود.
وي افزود: اين طرح تاکنون ۶۰ درصد پيشرفت فيزيکي داشته و با بهره برداري از آن ترافيک ناشي از تردد خودرو‌هاي سنگين در معابر شهر بروجن تا ۷۰ درصد کاهش خواهد يافت.
سرپرست فرمانداري شهرستان بروجن تردد روزانه ۷۰۰ دستگاه خودروي شوتي را ديگر معضل جاده‌اي در اين شهرستان عنوان کرد و افزود: علت ۳۵ درصد از تصادفات جاده‌اي، خودروهايي است که با سرعت بالا و پلاک‌هاي مخدوش و غيرخوانا کالاهاي قاچاق را از بنادر جنوبي به استان‌هاي مرکزي کشور منتقل کرده و امنيت را در جاده‌ها به مخاطره مي‌اندازند.
فتاح کرمي گفت: مقابله با قاچاق کالا و خودروهاي شوتي نيازمند ايجاد گلوگاه و افزايش گشت‌هاي ثابت و سيار پليس مي‌باشد.
کرمي با اشاره به اعتبار ۲۰ ميليارد ريالي احداث پاسگاه ايست و بازرسي کردشامي در سال گذشته افزود: امسال نيز ۳۶ ميليارد ريال اعتبار براي اين طرح در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اينکه نزديک به ۲۷۰ ميليارد ريال اعتبار ملي در حوزه راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اين شهرستان اختصاص يافته است افزود: پليس راه محور بروجن_گندمان نيز تا پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.
سرپرست فرمانداري بروجن اظهار کرد: در سال جاري و از محل اعتبارات تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي شهرستان ۶۳ ميليارد و ۵۲۹ ميليون ريال به فصل حمل و نقل اين شهرستان در حوزه‌هاي تعمير و نگهداري راه‌هاي روستايي، اصلاح نقاط حادثه خيز، تعمير و نگهداري راه‌هاي اصلي و فرعي تخصيص يافته است.
فتاح کرمي افزود: در سال جاري خط کشي ۱۷۰ کيلومتر از راه‌هاي روستايي و شرياني با اعتبار  ۲۴ ميليارد ريالي انجام شده است.
کرمي گفت: در سال جاري ۱۵۰ ميليارد ريال اعتبار نيز جهت روکش آسفالت محور بروجن به گندمان ابلاغ شده و تا پايان ارديبهشت ماه اجرايي خواهد شد.

مولف: زینب خدیوی

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/08