کلنگ زني طرح سازه سنگي . ملاتي حوزه آهويه در شهرستان بروجن

کد خبر: 30986 تاریخ انتشار: 1397/08/23
نمایش: 598
اخبار
طرح سازه سنگي و ملاتي حوزه آهويه با اعتباري بالغ بر يک ميليارد و 830 ميليون ريال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي با حضور نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي، فرماندار، مدير کل منابع طبيعي و آبخيزي کلنگ زني شد.
فرماندار شهرستان بروجن در آيين آغاز به کار طرحهاي آبخيزداري شهرستان بروجن در دشت ممنوعه فرادنبه گفت: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي و با هدف مديريت خشکسالي در اين شهرستان 15 ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافت.
مسعود ملکي در آيين آغاز عمليات اجرايي پروژه سنگي ملاتي آهوي فرادنبه از توابع شهرستان بروجن تأکيد کرد: اين مبلغ براي اجراي طرح هاي آبخيزداري اختصاص پيدا کرد.
وي افزود: اجراي طرح هاي آبخيزداري با هدف ذخيره و مديريت منابع آب به منظور مديريت خشکسالي، بهره مندي از منابع آب و ساماندهي وضعيت مصرف آب جزو مهمترين دستاوردهاي اجراي پروژه هاي سنگي ملاتي محسوب مي شود.
وي گفت: طرح آبخيزداري در قالب اجراي طرح سنگي ملاتي 6 بند سنگي ملاتي در بيش از 600متر مکعب با اعتباري بيش از يک ميليارد و 830 ميليون ريال است.
ملکي اظهار داشت: ميزان ذخيره آب اين 6 بند سنگي ملاتي 3 هزار متر مکعب در سال و نفوذ بيش از 10 هزار متر مکعب آب به ير زمين است.
نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي گفت: با اشاره به ممنوعه شدن دشتهاي شهرستان بروجن و با توجه به اينکه از 8 دشت ممنوعه شده در استان چهارمحال و بختياري بيشترين تعداد در شهرستان بروجن قرار دارد، افزود حدود 50 درصد اين دشتها از سال 86 ممنوعه بحراني شدند.
خديجه ربيعي با بيان اينکه استان چهارمحال و بختياري به عنوان سرشاخه ي سه رود دز، کارون و زاينده رود شناخته مي شود که متأسفانه خشکسالي هاي مستمر شهرستان بروجن را با مشکل کم آبي مواجه کرده است.
وي با اشاره به اينکه استان چهارمحال و بختياري بيشترين اراضي مستعد قابل کشت را داشته اما متأسفانه امسال رتبه دوم بيکاري در کشور را دارد که يکي از دلايل اين امر افت شديد سفره هاي آب زيرزميني و کاهش شديد نزولات آسماني و عدم مديريت صحيح منابع آب است.
نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي بيان داشت اجراي طرح هاي آبخيزداري، باعث جلوگيري از هدررفت آب باران و مديريت منابع آب و ايجاد اشتغال در سطح استان خواهد شد.
ربيعي افزود با توجه به اينکه استان چهارمحال و بختياري بام ايران است بايد اعتبارات بيشتري براي تأسيس اينگونه طرح ها تخصيص داده شود تا امکان ذخيره آب فراهم شود و بتوان تا حدودي اثر بحران هاي کاهش نزولات جوي را کمتر کرد.
خديجه ربيعي اظهار داشت با عملياتي کردن اين طرح ها در نهايت اشتغال ايجاد خواهد شد و ميتوانيم رتبه بيکاري دوم را کاهش دهيم و در نهايت باعث ايجاد رضايتمندي براي مردم شود.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان بيان داشت: طرح هاي آبخيزداري با هدف جلوگيري از هدررفت آب، گسترش پوشش گياهي و تغذيه سفرهاي زيرزميني و جلوگيري از سيلاب اجرا مي شود.
وي افزود: طرح مرتع نيز در سطح 300هکتار و جنگلکاري در 30 هکتار و بيومکانيک در 250 هکتار اراضي اين دشت ممنوعه اجرا مي شود.
مقدم ايجاد پوشش گياهي در بالا دست ، ذخيره آب و جلوگيري از روان آب ، مهار سيل و تغذيه سفره هاي زير زميني را از اهداف اجراي اين طرح ها عنوان کرد.
وي گفت: براي اجراي اين طرح ها نيز 3 ميليارد ريال از محل صندوق توسعه ملي هزينه مي شود.
محمدي مقدم گفت: امسال 175 ميليارد ريال از محل صندوق توسعه ملي به اجراي120 طرح آبخيزداري و آبخوان داري در استان اختصاص داده شد.
وي اظهار داشت: اين اعتبار در 30 حوزه آبخيز در مساحت 230 هزار هکتار عرصه ملي در بخش هاي جنگل، مرتع، حفاظت و امور اراضي، آموزش جوامع محلي و آبخيزداري هزينه مي شود.
 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/08