سوالات متداول مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی

1
سامانه سامد چیست؟
یکی از مجاری شبکه یکپارچه ارتباط مردم با دولت (سامد) در سراسر کشور، سامانه تلفنی ۱۱۱ است که همه آحاد مردم ایران، می‌توانند ایده‌ها، پیشنهادات، انتقادات، شکایات و درخواست‌های خود را از دولت با آن مطرح کنند. در واقع هدف از راه‌اندازی این سامانه، پاسخگویی سریع و صحیح به مسائل و مشکلات مردم در رابطه با دستگاه‌های اجرایی است و متقاضیان  با طرح نکات مورد نظر خود و دریافت «کد پیگیری»، امکان دنبال کردن موضوع مورد نظر را نیز بیابند.
2 نحوه برقرای ارتباط با سامانه ۱۱۱ و مطرح نمودن درخواست ها و شکایات چگونه است؟
 
مردم شریف استان می توانند از طریق شماره‌گیری تلفن ۱۱۱ (بدون کد و پیش شماره) و انتخاب گزینه صحبت با کارشناسان و یا استعلام و پیگیری درخواست، درخواست جدید خود را مطرح و یا موارد قبلی خود را پیگیری نمایند.
3 آیا برقراری ارتباط با تلفن ۱۱۱ هزینه‌ای را برخواهد داشت؟ خیر. تلفن ۱۱۱ در سراسر کشور کاملاً رایگان است.
4 آیا افراد در خارج از استان محل سکونت خود می‌توانند درخواست‌های خود را با سامانه ۱۱۱ مطرح و یا پیگیری نمایند؟ خیر . سامانه سامد و تلفن ۱۱۱ محدود به منطقه جغرافیایی است و هر شخص در صورت تماس، به سامانه ۱۱۱ استان محل حضور خود متصل خواهد شد.
5 پیگیری موارد مطرح شده به چه صورت مقدور است؟ تماس‌گیرندگانی که مایل به پیگیری مطالب مورد نظر خود هستند، پس از بیان موضوع با کارشناس سامانه، کد پیگیری دریافت کرده و به تناسب موضوع مطروحه، مدتی بعد، ضمن تماس با ۱۱۱ و فشردن کلید شماره ۳ تلفن و ارائه کد پیگیری، پاسخ دستگاه مربوطه به مشکل خود را دریافت خواهند کرد.
6 نکات کلیدی برای تماس با سامانه ۱۱۱ چیست؟ 1) در هر نقطه از ایران بدون نیاز به گرفتن پیش شماره به خط ارتباطی ۱۱۱ وصل می‌شوید.
2) قبل طرح هر موضوعی با سامانه ارتباط مردم و دولت، داشتن کد ملی الزامی است.
3) در صورتی که متقاضی، اطلاعات شخصی خود را در اختیار قرار ندهد، نمی‌تواند تقاضایش را از سیستم پیگیری نموده و از روند رسیدگی آن مطلع شود.
4) از تماس‌های مکرر با سیستم برای بیان یک تقاضا اجتناب کنید؛ زیرا سوابق تماس شما در سیستم موجود است و در صورت تکراری بودن ثبت نمی‌شود.
5) از تکرار موضوع مورد نظر در سایر قالب‌ها مانند نامه، پیامک و ... و یا از طریق سایر اعضای خانواده اجتناب نمایید؛ زیرا سیستم نرم‌افزاری سامد یکپارچه بوده و پیام از هر کانالی و به هر نامی که در سیستم ثبت شود، روند رسیدگی مشابه دارد و ثبت مجدد پیام‌ها امکان‌پذیر نیست.
6) برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه خود، در زمان‌هایی که صف انتظار تلفن ۱۱۱ شلوغ است، تماس را از طریق سیستم ضبط پیام ادامه داده و یا ارتباط را به ساعات دیگر موکول کنید.
7) درصورتی که پیام دریافت‌شده به شخصی غیر از تماس‌گیرنده برگردد، مانند همسر، فرزند، پدر، مادر و ... الزامی است مشخصات فردی که تقاضا به او مربوط است، ذکر شود نه شخص تماس‌گیرنده .
8) سعی کنید از ذکر موارد متعدد در تقاضای خود یا شرح مفصل آن اجتناب نمایید. فقط مواردی را که برای شما اضطراری است، مطرح کنید.
 

ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/08