سؤالات متداول مدیریت امور اتباع و مهاجرین خارجی

1

افرادی که متقاضی تحصیل تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، از چه طریقی باید اقدام کنند؟

این افراد می‌توانند در صورت شرایط مندرج در ماده 979 قانون مدنی، درخواست تابعیت خود را به اداره تابعیت وزارت امور خارجه در مرکز و یا دفاتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌های سراسر کشور تسلیم کنند.
2

 شرایط تابعیت جمهوری اسلامی ایران به چه صورتی است ?

کلیه اتباع خارجی طبق ماده 979 قانون مدنی می‌توانند در صورتی که دارای شرایط زیر باشند، تقاضای تابعیت ایران را تحصیل کنند:
1)  به سن 18 سال تمام رسیده باشد.
2) پنج سال اعم از متوالی یا متفاوت به صورت قانونی در ایران ساکن باشد.
3) فراری از خدمت نظامی در کشور متبوع خود نباشد.
4) در هیچ مملکتی به جنحه مهم یا جنایت غیرسیاسی محکوم نشده باشد.
5) داشتن تمکن مالی یا شغل معین برای امرار معاش طبق ماده 983 قانون مدنی
ضمناً کسانی که به امور عام‌المنفعه ایران خدمت یا مساعدت شایانی کرده باشند و همچنین اشخاصی که دارای عیال ایرانی و از او اولاد دارند و یا دارای مقامات عالی علمی هستند، در صورتی که دولت ورود آنها را به تابعیت ایران صلاح بداند، بدون رعایت شرط اقامت ممکن است با تصویب هیئت وزیران به تبعیت ایران قبول شوند.
3

اشخاصی که تحصیل تابعیت ایران را نموده‌اند چه امتیازات و محدودیت‌های دارند؟

طبق ماده 982 قانون مدنی کلیه اتباع خارجی که تحصیل تابعیت ایرانی نموده یا بنمایند از کلیة حقوقی که برای ایرانیان مقرر است بهره‌مند می‌شوند؛ لیکن نمی‌توانند به مقامات ذیل نائل گردند:
1) ریاست جمهوری و معاونین او؛
2) عضویت در شورای نگهبان و ریاست قوه قضائیه؛
3) وزارت و کفالت وزارت و استانداری و فرمانداری؛
4) عضویت در مجلس شورای اسلامی؛
5) عضویت در شوراهای استان، شهرستان و شهر؛
6) استخدام در وزارت امور خارجه و نیز احراز هرگونه پست و یا ماموریت سیاسی؛ 
7) قضاوت؛
8) عالی‌ترین ردة فرماندهی در ارتش، سپاه و نیروی انتظامی؛
9) تصدی پست‌های مهم اطلاعاتی و امنیتی
4 در صورتی که مرد ایرانی با زن خارجی ازدواج نماید چگونه باید برای ثبت ازدواج اقدام کند؟ در صورتی که زن خارجی دارای کارت آمایش معتبر باشد ، مراحل ثبت ازدواج و تشکیل پرونده ازدواجی از طریق اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی انجام خواهد شد، در صورتی که زن خارجی دارای گذرنامه و پروانه اقامت است ثبت ازدواج و تشکیل پرونده ازدواجی در اداره گذرنامه و مهاجرت اقدام می‌گردد. 
5 مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج یا طلاق مردان خارجی با بانوان ايراني چيست؟ مراجعه به پورتال وزارت امور خارجه به آدرس  https://mfa.gov.ir/portal قسمت میز خدمت-ثبت ازدواج
6 مردان خارجی که قصد ازدواج با زنان ایرانی یا طلاق را دارند چه اقداماتي انجام دهند؟ مراجعه به پورتال وزارت امور خارجه به آدرس  https://mfa.gov.ir/portal قسمت میز خدمت
7 ثبت ازدواج یا طلاق زنان ایرانی دارای همسر خارجي چگونه است و چه اقداماتي بايد انجام دهند؟ مراجعه به پورتال وزارت امور خارجه به آدرس  https://mfa.gov.ir/portal قسمت میز خدمت
8 عدم ثبت واقعه نکاح با اتباع خارجی چگونه است؟ عدم ثبت واقعه نکاح جرم و مستوجب مجازات است همچنین ازدواج با اتباع بیگانه غیرمجاز ممنوع است.
9 پروانه زناشویی توسط چه مرجعی صادر می شود؟ توسط استانداریها و نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور
نکته: جهت برطرف کردن هرگونه سؤال یا ابهام درباره اتباع خارجه به پورتال  وزارت امور خارجه به آدرس  https://mfa.gov.ir/portal قسمت میز خدمت مراجعه شود یا با شماره تلفن 31344212 خانم عبدالهیان کارشناس امور اتباع و مهاجرین خارجی استان تماس حاصل فرمایید.
 

ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/08