سؤالات متداول سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری

1 نحوه ثبت نام یا انصراف کاندیداهای مجلس شورای اسلامی چگونه است؟ با لحاظ داشتن شرایط لازم باید به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه نمایند.
2 شرایط کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی چگونه است؟ بر طبق ماده ۲۸ قانون انتخابات انتخاب شوندگان بايد داراي شرايط زير باشند::
1) داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن
2) داشتن حداقل 30 سال و حداکثر 75 سال 
3) سلامت جسمی
 4) اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه (شرایط کامل و مدارک ثبت نام باید از طریق مراجعه به سایت رسمی وزارت کشور و یا خبرگزاری‌های رسمی مورد دسترسی باشد)
5) تابعيت كشور جمهوري اسلامي ايران
6) ابراز وفاداري به قانون اساسي و اصل مترقي ولايت مطلقه فقيه
7) نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابيه
3 انتخاب نماينده در مرحله اول و دوم و مياندوره‌اي مجلس شوراي اسلامي به چه صورت است؟ انتخاب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مرحله اول منوط به كسب اكثريت حداقل يك پنجم كل آراء و در مرحله دوم و مياندوره اي با كسب اكثريت نسبي به هرميزان است.
4 چنانچه در مرحله اول انتخابات مجلس براي يك يا چند نفر از داوطلبان اكثريت حداقل يك پنجم آراء حاصل نگرديد انتخابات به چه شكلي خواهد بود؟ نتيجه انتخابات دو مرحله‌اي خواهد بود؛ بدين معني كه از بين نامزدهايي كه اكثريت حداقل يك پنجم آراء را در مرحله اول بدست نياورده‌اند، فقط به تعداد دو برابر نمايندگان موردنياز از بين كساني كه بيشترين آراء را در مرحله اول داشته‌اند، در مرحله دوم شركت مي‌كنند و در صورتي كه تعداد نامزدهاي باقيمانده كمتر ا ز دو برابر  باشد، تمام آنان در مرحله دوم انتخابات شركت مي‌كنند.
5 مدت زمان اخذ رأي چگونه است؟ انتخابات در يك روز انجام مي شود و مدت آن حداقل ده ساعت و در صورت ضرورت قابل تمديد است و تشخيص ضرورت و مدت تمديد انتخابات بر عهده وزير كشور است.
6 فعاليت انتخاباتي كارمندان براي تبليغ داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي به چه شكل است؟ فعاليت كارمندان براي داوطلبان نمايندگي در ساعات اداري ممنوع است ليكن در ساعات غير اداري و همچنين زماني كه در مرخصي بسر مي‌برند بلامانع است.
7 برای حضور در سر صندوق آرا به عنوان عوامل اجرایی یا بازرس چه شرایطی مورد نیاز است؟ حداقل دو ماه مانده به برگزاری انتخابات جهت اعلام داوطلبی به بخشداری یا فرمانداری مربوطه مراجعه شود .
8 آیا مدیران و مسئولین مشمول ماده 29 قانون می‌توانند همانند سایر کاندیداها ثبت نام نمایند؟ آنها بایستی حداقل 6 ماه مانده به زمان ثبت نام از سمت خود استعفا نمایند .
9 آیا کاندیداهای شورای اسلامی روستاها می‌توانند استعفا بدهند چنانچه با استعفا تعداد اعضا کم شود انتخابات برگزار نخواهد شد؟ طبق ماده (۱۴) مکرر قانون تشکیلات «وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور» عضویت در شوراها افتخاری است و شغل محسوب نمی شود؛ بنابراین به طریق اولی اعلام کاندیداتوری اصلا سمت نیست که بحث استعفا مطرح باشد و اگر منظور انصراف از داوطلبی است باید توجه داشت که کاندید شدن برای عضویت در شورا حق افراد است و فرد می‌تواند از حق خود صرف‌نظر  کند .
10 آیا برای روستاهایی که جمعیت آنها زیر ۲۰ خانوار است، انتخابات برگزار می‌گردد؟ طبق ماده (2) برای برگزاری انتخابات شورای روستا در روستا ها باید بیست خانوار یا صد نفر جمعیت را داشته باشد و چنانچه طبق اعلام رسمی مرکز آمار ایران یکی از دو شرط وجود نداشته باشد امکان برگزارری انتخابات در روستا وجود ندارد.
11  آیا داوطلبان شوارهای اسلامی شهر و روستا اگر در زمان ثبت نام خارج از کشور باشند وکیل آنها می‌توانند برای ثبت نام نامبرده مراجعه نمایند؟ خیر؛ طبق ماده (۴۷) آیین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و ماده (۴۸) آیین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی روستا و بخش داوطلب عضویت در شورا باید شخصا پرسشنامه اعلام داوطلبی را در حضور مسئول ثبت نام تکمیل نمایند.
12 آیا رزمندگان که بعنوان ایثارگر محسوب می شوند می توانند از یک مقطع بالاتر در ثبت نام شوراها استفاده نمایند؟ در صورتی که نامبرده جانباز یا فرزند شهید باشد چطور؟ در ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ایثارگر تعریف شده است و در تبصره بند (و) آن رزمندگان از تسهیلات قانون مذکور برای ایثارگران مستثنی شده‌اند و طبق ماده (۲۸) قانون فوق‌الذکر احراز یک مدرک بالاتر صرفا برای شهدا، مفقودان، جانبازان و آزادگان تعیین شده است . پس رزمندگان نمیتوانند از امتیاز یک مقطع بالاتر استفاده کنند.
13 آیا فرد یا افرادی که دردوره اول ودوم شوراهای اسلامی با مدرک تحصیلی زیردیپلم در شورای اسلامی شهر عضو بوده‌اند و اکنون نیز مدرک تحصیلی آنان زیردیپلم است نیز می‌توانند از قانون مبتنی بر کاندیداتوری در همان شهر با مدرک تحصیلی زیردیپلم استفاده نمایند یا خیر؟ آری طبق صراحت تبصره (۱) بند (ه) ماده (۲۶) قانون تشکیلت وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور کسانی که در دوره های قبل عضو شورا بوده‌اند به شرطی که در همان محل کاندیدای عضویت در شورا باشند از شرط مدرک تحصیلی کاملا معافند.
14 آیا فرد ساکن یک روستایی که در حاضر دهیار یک روستای دیگر (و نه روستای محل سکونت خود) است می تواند کاندیدای شورای اسلامی روستای محل سکونت خود شود یا خیر؟ طبق ماده (۳) قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور ، بند (۳) ماده (۲۸) قانون مذکور اصلاح گردیده و شاغلین در شهردای‌ها از شمول استعفا برای عضویت در شوراها خارج شده‌اند و منعی برای کاندیداتوری شاغلین در شهرداری‌ها برای انتخابات شوراها وجود ندارد.
15 نمايندگان خانه احزاب مجاز هستند  بر سر صندوق‌ها حاضر شوند و يا سهميه اي از ناظران انتخاباتي به آنها تعلق  مي‌گيرد؟ در قانون چنين چيزي پيش بيني نشده است.
آنها نمي‌توانند به عنوان خانه احزاب كارت حضور بر سر صندوق داشته باشند ولي مي‌توانند به عنوان نمايندگان نامزدها اين كار را انجام دهند و به اين اعتباربراي آنها كارت صادرشود.
16 برای تجمیع یا ادغام دو یا چند روستا با هم و یا با یک شهر چه اقدامی باید کرد ؟ می‌توان با مراجعه به فرمانداری مربوطه یا بخشداری ذیربط راهنمایی لازم را کسب کرد نداشتن فاصله فیزیکی، درخواست کتبی توسط شورا و ... ازجمله این شرایط است.
17 نحوه بررسی به مشکلات و شکایت‌های کارگری چگونه انجام می‌پذیرد؟ متقاضیان با مراجعه به اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان و یا شهرستان به صورت کتبی شکایت و مشکلات خود را مطرح می‌نمایند و پس از رسیدگی رأی نهایی توسط همان اداره صادر می‌شود.
18 نحوه بررسی و رسیدگی به مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل‌دار چگونه است؟ با مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یا شهرستان، موضوع و علت مشکلات طرح و در کارگروه مربوط مورد بررسی قرار می‌گیرد.
19 حداقل جمعیت مورد نیاز برای تبدیل روستا به شهر چه تعداد است؟ به استناد اصلاحیه تبصره 5 ماده 4 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری حداقل جمعیت 3500  نفر برای تبدیل روستا به شهر مورد نیاز است؛ البته روستاهای مراکز بخش‌ها از شرط جمعیتی معاف هستند و با هر جمعیتی می‌توانند تبدیل به شهر شوند.
20 برای برگزاری مراسمات داخل وخارج دانشگاه توسط تشکل‌های دانشجویی چگونه بایستی اقدام شود؟ برگزاری هر گونه مراسم در داخل دانشگاه‌ها منوط به صدور مجوز از سوی هیئت نظارت دانشگاه است. ولی اگر تشکلی قصد برگزاری مراسم در خارج از محیط دانشگاه را داشته باشد بایستی از طریق فرمانداری شهرستان مربوط اقدام به تهیه مجوز و هماهنگی‌های لازم نماید.
21 اعلام مشکلات صنفی دانشجویان به فرمانداری و مقامات مسئول چگونه است؟ مکاتبه و اعلام مشکلات و مطالبات صنفی تشکل‌های دانشجویی با امضاء دبیر تشکل و یا اعضای اصلی تشکل قانونی بوده و برای این امر می‌باسیت با رئیس و یا دبیر کمیسیون امنیت دانشجویی شهرستان مکاتبه گردد.
22 درخواست صدور مجوز برای تشکل‌های سیاسی چگونه صورت می‌پذیرد؟ متقاضیان صدور مجوز دفاتر فرعی احزاب و تشکل‌های سیاسی در سطح شهرستان به فرمانداری مربوطه مراجعه می‌نمایند و برای صدور مجوز شعب احزاب و تشکل‌های سیاسی در سطح استان به استانداری مراجعه می‌نمایند.
23 درخواست صدور مجوز برای تشکل‌های صنفی (صنفی تخصصی و کانون‌های بازنشستگان) چگونه صورت می‌پذیرد؟ با توجه به تصویب قانون جدید احزاب در سال 1394 و ملغی شدن قانون سابق فعالیت تشکل‌ها، تا اطلاع ثانوی هیچگونه مجوزی صادر نمی‌شود.
24 درخواست صدور مجوز برای تشکل‌های اقلیت‌های دینی چگونه صورت می‌پذیرد؟ متقاضیان صدور مجوز دفاتر فرعی اقلیت‌های دینی در سطح شهرستان به فرمانداری مربوطه مراجعه و برای صدور مجوز شعب استانی و تشکل مستقل به استانداری مراجعه می‌کنند.
25 درخواست صدور مجوز برای برگزاری همایش‌ها، راهپیمایی‌ها، پیاده‌روی‌ها، رژه پیاده و سواره و تجمع در فضای باز اعم از سیاسی و غیرسیاسی چگونه صورت می‌پذیرد؟ متقاضیان به فرمانداری شهرستان مربوطه بایستی مراجعه و فرم درخواست مربوطه را تکمیل و ارائه نمایند.
 
 

ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/08