سؤالات متداول امور عمرانی

1

آیا واگذاری و ارایه خدمات از قبیل آب، برق، گاز و تلفن به ساخت‌وسازهای غیرمجاز از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان مجاز هستند یا خیر؟

به استناد ماده 8 قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکت های تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی مصوب سال 1381 و ماده 15 آیین نامه اجرایی قانون صدرالذکر مصوب سال 1383 هیات محترم وزیران، واگذاری هرگونه خدمات صرفاً در قبال ارائه پروانه‌های معتبر ساختمانی یا عدم خلاف یا پایان کار (در مورد شهرها، شهرهای جدید و شهرک‌ها )، یا تأیید مراجع صدور مجوز ساختمان در محدوده روستا دایر بر رعایت کاربری مسکونی خواهد بود .
2

آیا تفکیک و افراز، نقل وانتقال اعم از رسمی و  عادی یا صدور سند و تغییر کاربری در مورد اراضی خارج از محدوده شهر و یا فاقد کاربری مسکونی داخل محدوده شهر روستا مجاز است یا خیر ؟

به استناد ماده 6 و 7 قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن مصوب سال 1381، هر نوع نقل و انتقال، تفکیک، افراز، صدور سند و تغییرکاربری برای امر مسکن ممنوع است و مراجعی که خارج از حدود وظایف خود در حریم یا خارج از حریم شهری تصمیم‌گیری کنند و به هر نحو به ساخت و سازهای غیرمجاز قانونی و بر خلاف مفاد این قانون اقدام نمایند و یا مؤثر در احداث چنین بناهایی باشند، طبق این قانون متخلف محسوب می‌شوند و با آنها برابر مقررات رفتار خواهد شود .
3

نحوه ارائه درخواست جهت تغییر کاربری برای شهرهای دارای طرح هادی چگونه است؟

بر اساس دستور العمل ابلاغی به شماره 33/3/1/73893 به تاریخ 91/6/18، دفتر فنی امور عمرانی حمل و نقل ترافیک به عنوان دبیر کمیسیون تغییرات طرح هادی مشخص شده است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شهرداری نسبت به تکمیل مدارک لازم اقدام نموده تا پس از طی فرآیند قانونی، موضوع جهت اتخاذ تصمیم در کمیسیون طرح شود..
4

مراجع صدور پروانه ساخت به ترتیب داخل محدوده و حریم شهر و خارج از حریم شهر کدام سازمان یا ارگان است ؟

به استناد ماده 100 قانون شهرداری‌ها،  مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند. فلذا به استناده قانون مذکور مرجع صدور پروانه داخل محدوده و حریم شهرها، شهرداری است. ضمناً به استناده ماده 100 آیین‌نامه استفاده از اراضی و احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستا‌ها مصوب سال 1391 هیات محترم وزیران، مرجع صدور پروانه ساختمانی و نظارت بر ساخت و ساز موضوع این ماده توسط معاون امور عمرانی استانداری تعیین می‌گردد که این امر به استناد ابلاغیه‌ی شماره/ 27386 /96 / 14 به تاریخ 96/4/7 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری انجام پذیرفته و در حال حاضر بخشداری‌های مربوطه پس از اخذ مصوبه‌ی کارگروه امور زیر بنایی و شهرسازی استان مکلف به صدور پروانه ساخت برابر مقررات موضوع هستند.  
5

مراحل صدور مجوز برداشت شن و ماسه و رسیدگی به تخلفات آن، به چه ترتیبی هستند؟

وفق آخرین ضوابط ابلاغی، کلیه امور مربوط به معادن شن و ماسه به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار گردیده است و استانداری متولی امر نیست.
6

روند رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به برگزاری مناقصات به چه ترتیبی است؟

در اجرای مواد 7 و 25 قانون برگزاری مناقصات، وفق قانون اساسنامه هیأت رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات مدعی بایستی قبل از اتمام مهلت مقرر در قانون، مدارک و مستندات خود را بانضمام درخواست رسیدگی به ادعا، به معاونت امور عمرانی استانداری تحویل نموده و از دبیرخانه هیأت واقع در دفتر فنی استانداری، نتیجه را پس از برگزاری جلسه اخذ نمایند.
7

نحوه صدور مجوز ارجاع کار به پیمانکاران از طریق ترک تشریفات مناقصه، به چه طریق است ؟

در اجرای ماده 27 قانون برگزاری مناقصات و آیین نامه اجرایی آن، دستگاه اجرایی متقاضی اخذ مجوز ارجاع کار از طریق ترک تشریفات پس از تکمیل اسناد و مدارک وفق دستورالعمل‌های مربوطه، درخواست خود را به معاونت امورعمرانی استانداری تحویل می‌دهد تا پس از سیر مراحل قانونی و در صورت احراز شرایط به توشیح مقام عالی استان برسد.
 

ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/08