سؤالات متداول سازمان‌های مردم نهاد

1

براي تشكيل يك سازمان مردم نهاد چگونه باید اقدام کرد ؟

ابتدا به سايت وزارت كشور به آدرس www.moi.ir وارد شده، در قسمت میز خدمت بر روي گزينه «صدور مجوز پروانه تاسیس سمن ملی و استانی» كليك نموده، وارد پورتال سازمان‌هاي مردم نهاد مي‌شويم. در قسمت پايين صفحه گزينه «درخواست تأسيس سازمان مردم نهاد»  را كليك نموده و پس از مطالعه راهنماي تأسيس و راهنماي تكميل فرم تأسيس، اقدام به تكميل فرم تأسيس نموده و پس از آن دكمه تأييد را كليك می‌کنیم. در اين مرحله سيستم يه كد رهگيري ده رقمي را جهت پيگيري هاي بعدي ارايه مي‌نمايد.
2

مراجع نظارتي براي تأسيس يك سمن چه كساني هستند؟

مراجع نظارتی مشتمل بر هیأت نظارت شهرستان (متشکل از فرماندار، نماینده شورای اسلامی شهرستان و نماینده سازمان‌های غیردولتی شهرستان)، هیأت نظارت استان (مرکب از استاندار، نماینده شورای اسلامی استان و نماینده سازمان‌های غیردولتی) و هیأت نظارت کشور (مرکب از معاون ذیربط وزیرکشور، نماینده شورای عالی استان‌ها و نماینده سازمان‌های غیردولتی) هستند که بر اساس این آیین‌نامه و با رعایت ضوابط مربوط، در سطح شهرستان، استان و کشور نسبت به نظارت بر سازمان‌های غیردولتی، غیراز تشکل‌هایی که مطابق قانون مرجع نظارتی خاص برای آنها پیش‌بینی شده است، اقدام می‌نمایند. نظارت بر سازمان‌های غیردولتی فرااستانی، کشوری یا بین‌المللی با هیأت نظارت کشور خواهد بود.
3

اعضاي مؤسس و مديره چه تفاوتي با هم دارند؟

هيأت موسس به مجموعه افرادي گفته مي‌شود كه كليه اقدامات اداري و قانوني يك سمن را تا اخذ مجوز پيگيري مي‌نمايند.
هيأت مديره مجموعه افرادي هستند كه طبق صورتجلسات قانوني، داراي سمت بوده و حق امضا و تصميم گيري در امور سمن را دارا هستند.
4

شرايط تشكيل يك سازمان مردم نهاد خيريه چيست؟

جهت تشكيل يك سازمان مردم نهاد با موضوع خيريه، اعضاي مؤسس مي‌بايستي داراي تمكن مالي به ميزان مصوب شده در هيأت نظارت كشور بدين شرح باشند. (آورده مالی اولیه جهت سازمان‌های مردم نهاد با موضوع خیریه بصورت نقدی برای فعالیت در سطح ملی یک میلیارد تومان، در سطح فرااستانی ۶۰۰ میلیون تومان، در سطح استانی ۳۰۰ میلیون تومان و در سطح شهرستان ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشند. درخصوص کلان‌شهرها مثل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان).
5

تفاوت ساختار امنايي و مجمع عمومي اعضا چيست؟

در ساختار امنايي، اضاي هيأت امنا حق تصميم‌گيري در امورات سمن را دارند ولي در مجمع عمومي، كليه اعضا حق رأي و تصميم‌گيري را دارا هستند.
6

اعضاي تشكيل دهنده يك سمن بايد داراي چه شرايطي باشند؟

طبق ماده ۱۸ مصوبه هيات وزيران به شماره ۲۷۸۶۲/ت ۳۱۲۸۱ هـ مورخ ۸/۵/هیأت مؤسس باید دارای شرايط زیر باشند:
الف) داشتن هیجده سال تمام؛
ب) تابعیت ایرانی؛
پ) دارا بودن صلاحیت تخصصی حداقل دو نفر از مؤسسان در خصوص موضوع فعالیت سازمان؛
ت) عدم عضویت در گروه‌هایی که براساس رأی دادگاه صالح محارب و معاند شناخته شده‌اند و نداشتن محکومیت مؤثر کیفری به نحوی که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی شود.
7

براي انجام تغييرات در اساسنامه يا اعضاي سمن چه مراحلي را بايد انجام داد؟

هرگاه تغييرات پس از ثبت قانوني سمن نياز باشد، مي بايستي يك جلسه با عنوان مجمع عمومي فوق‌العاده برگزار و درخصوص موضوع تصميم‌گیری شود.
8

جهت ايجاد دفتر نمايندگي و شعبه چه مراحلي را بايد طي نمود؟

مراحل و نحوه تأسيس شعبه و دفتر نمايندگي، طبق دستورالعمل مصوب است.
9

سمن‌هاي داراي مجوز از ديگر ادارات دولتي، چگونه بايد از وزارت كشور مجوز بگيرند؟

تشكل‌هايي كه داراي مجوز از ساير دستگاه‌هاي دولتي هستند، مي‌توانند طبق مفاد ماده ۳۰ آيين نامه اجرايي تأسيس و فعاليت سازمان‌هاي مردم نهاد، درخواست تطبيق وضعيت ارايه نمايند.
10

يك سازمان مردم نهاد در چه سطوحي مي‌تواند فعاليت نمايد؟

يك سازمان مردم نهاد در سطوح ملي (كليه استان‌هاي كشور و حداقل ۵ استان) فرااستاني (يك تا چهار استان) استاني (فقط استان مورد نظر) و شهرستاني مي‌تواند فعاليت نمايد.
11

سازمان‌هاي مردم نهاد در چه موضوعاتي مي‌توانند فعاليت نمايند؟

طبق ماده ۳ مصوبه هيات وزيران، موضوع فعالیت سازمان مشتمل بر یکی از موارد علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، نیکوکاری و امور خیریه، بشردوستانه، امور زنان، آسیب‌دیدگان اجتماعی، حمایتی، بهداشت و درمان، توانبخشی، محیط زیست، عمران و آبادانی و نظائر آن یا مجموعه‌ای از آنها است.
 

ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/08