بروجن، شاهراه ترانزيتي غرب کشور

کد خبر: 156745 تاریخ انتشار: 1400/07/24
نمایش: 612
اخبار
استقرار شهرستان بروجن در مسير سه استان بزرگ اصفهان، فارس و خوزستان، بروجن را به شاهراه حياتي حمل بار و مسافر از جنوب به فلات مرکزي کشور تبديل کرده است.
به گزارش روابط عمومي فرمانداري، شهرستان بروجن با وسعت ۲۲۵۶/۲ کيلومتر مربع در شرقي‌ترين نقطه چهارمحال و بختياري واقع شده و با دارا بودن بيش از ۱۲۵ هزار نفر جمعيت شهري و روستايي، دومين شهرستان استان محسوب مي‌شود. استقرار اين شهرستان در مسير ۳ استان بزرگ اصفهان، فارس و خوزستان، بروجن را به شاهراه حياتي حمل بار و مسافر از جنوب به فلات مرکزي کشور تبديل کرده؛ به طوريکه بخش عمده‌اي از تردد و ترافيک جاده‌اي وسايط نقليه سبک و سنگين چهارمحال و بختياري از جاده‌هاي اصلي اين شهرستان صورت مي‌گيرد.
بهره‌مندي از اين ظرفيت بالقوه‌ي جاده‌اي از يک سو و ضرورت توسعه زيرساخت‌هاي جاده‌اي و حمل و نقل از سوي ديگر، موجب احداث و گسترش محورهاي مواصلاتي در شهرستان بروجن ( بروجن_ اصفهان، بروجن_ شهرکرد، بروجن_ خوزستان) طي چند سال اخير شده که اين مهم را در نشستي با فرماندار و رئيس کميته ايمني و حمل و نقل جاده اي شهرستان بروجن به گفتگو نشستيم.
فرماندار شهرستان بروجن گفت: اين شهرستان با دارا بودن ۱۷۰ کيلومتر راه شرياني (بزرگراه)، ۴۰کيلومتر راه اصلي، ۳۵ کيلومتر راه فرعي و ۱۶۸ کيلومتر راه روستايي يکي از شهرهاي مهم کشور در ناوگان حمل ونقل عمومي به حساب مي‌آيد.
مسعود ملکي اظهارکرد: از ابتداي سال جاري تا پايان شهريور از مجموع ۲ ميليارد و ۴۲۰ تن بار کل استان، ۱ ميليارد و ۲۰۰ تن در سطح شهرستان بروجن بارگيري شده و ۱۷۷۶۳۸ مسافر نيز در قالب ۴۴۸۶۳ سفر در اين شهرستان جا‌‌به‌جا شده‌‎اند.
رئيس کميته ايمني و حمل و نقل جاده اي شهرستان بروجن گفت: محور اصفهان_ بروجن_ خوزستان به طول ۷۵ کيلومتر در حوزه جغرافيايي شهرستان بروجن پرترددترين محور مواصلاتي محسوب شده که روزانه ۳۵ هزار خودرو سبک و سنگين از اين مسير تردد مي‌کند.
مسعود ملکي اظهار کرد: خوشبختانه طي چند سال اخير با تخصيص اعتبارات ملي و استاني، کل اين مسير به صورت چهارخطه در آمده و تنها يک کيلومتر در قطعه ۴۸ اين مسير (روستاي گردبيشه) به صورت دو خطه باقي مانده که توسط پيمانکار در حال احداث است.
ملکي افزود: جاده شهرکرد_ بروجن_ خوزستان به طول ۸۵ کيلومتر دومين جاده پرتردد استان محسوب شده که حجم بالاي حمل بار به دليل استقرار صنايع بزرگ و مادر( فولاد و سيمان)، از اين مسير صورت مي‌گيرد.
وي گفت: خوشبختانه اين مسير هم با تکميل ۸ کيلومتر قطعات باقيمانده حد فاصل شهرهاي فرادنبه_ سفيددشت به صورت کامل چهارخطه شده و در تيرماه سال جاري زير بار ترافيک رفته است.
ملکي تاکيد کرد: لازم است شرکت ساخت و توسعه راه‌هاي کشور در اسرع وقت نسبت به اصلاح ورودي فرادنبه و ورودي، خروجي سفيددشت اقدام کند.
وي اظهار کرد: با تکميل جاده‌هاي چهارخطه، اصلاح و رفع نقاط حادثه خيز و نگهداري از محورهاي مواصلاتي در اولويت قرار گرفته و از محل اعتبارات تملک دارايي‌هاي سرمايه اي شهرستان در سال جاري افزون بر ۵ ميليارد تومان به بهسازي و نگهداري راه‌ها اختصاص يافته است.
رئيس کميته ايمني و حمل و نقل جاده‌اي شهرستان بروجن با اشاره به وجود ۸ نقطه حادثه خيز در جاده‌هاي اين شهرستان گفت: در سال جاري در محور بروجن- خوزستان حدفاصل سه راهي امام قيس تا روستاي گدار کبک دو نقطه حادثه خيز به طول ۱۲.۵ کيلومتر با اعتبار ۱۰۰ ميليارد ريال حذف، اصلاح و ساماندهي شده است.
مسعود ملکي افزود: در کنار ظرفيتي که محورهاي مواصلاتي براي شهرستان به وجود آورده اند، عدم وجود کمربندي، همچنين برخورداري از ۱۵ مسير ورودي و خروجي با شهرستان‌ها و استان‌هاي همجوار، طي سال‌هاي اخير موجب وارد شدن خسارت‌هاي فراوان به زير ساخت‌هاي شهري شده است.
ملکي اظهار کرد: به همين منظور عمليات اجرايي احداث کمربند شمالي بروجن از تيرماه ۹۹ آغاز و تاکنون بيش از ۲۰۰ ميليارد ريال براي اين طرح هزينه شده است که در صورت تأمين به موقع اعتبارات در بهار سال آينده تکميل و بهره برداري مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه تا کنون اين طرح ۳۵ درصد پيشرفت فيزيکي داشته تاکيد کرد: با احداث و بهره برداري از کنارگذر شمالي بروجن ۷۰ درصد از ترافيک ناشي از تردد خودروهاي سنگين در معابر شهر بروجن کاهش خواهد يافت.
رئيس کميته ايمني و حمل و نقل جاده‌اي شهرستان بروجن گفت: نظر به اهميت جاده اصفهان_ بروجن_خوزستان و با نظر مساعد قرارگاه پليس راه چهارمحال و بختياري جا به جايي ساختمان پليس راه از محور فرعي بروجن_ دهاقان به محور شرياني بروجن_خوزستان در دستور کار قرار گرفته است.
مسعود ملکي اظهار کرد: احداث اين پاسگاه از اواخر مهر ۹۹ در زميني به وسعت ۵ هزار متر مربع با اعتباري افزون بر ۳۰ ميليارد ريال آغاز شده است.
ملکي همچنين از احداث پاسگاه ايست و کنترل کردشامي در کيلومتر ۳۵ جاده اصفهان_بروجن_خوزستان خبر داد و گفت: احداث اين پاسگاه از سال گذشته آغاز شده و در سال جاري نيز يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان اعتبار براي اين طرح مصوب شده است.
وي افزود: راه اندازي اين دو پاسگاه به کنترل تردد، مقابله با توزيع مواد مخدر و جلوگيري از حمل کالاي قاچاق کمک خواهد کرد.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/08