سفر کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي به شهرستان بروجن

کد خبر: 156841 تاریخ انتشار: 1400/08/15
نمایش: 517
اخبار
فرماندار شهرستان بروجن گفت: مبلغ ۱۱ ميليارد و ۲۵۶ ميليون تومان براي فصول کشاورزي و منابع، منابع آب و حفاظت محيط زيست در جلسه کميته برنامه ريزي شهرستان مصوب شد.
به گزارش روابط عمومي فرمانداري، فرماندار شهرستان بروجن در جلسه مشترک اعضاي کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي و مسئولين کشوري با مسئولين استاني از اختصاص مبلغ ۱۱ ميليارد و ۲۵۶ ميليون تومان از محل اعتبارات شهرستان بروجن براي فصول کشاورزي و منابع طبيعي، منابع آب و حفاظت محيط زيست خبر داد.
مسعود ملکي آب را به‌عنوان چالش اصلي شهرستان در حوزه‌هاي کشاورزي، صنعتي و آشاميدني اعلام و تصريح کرد: هم‌اکنون ۲۷ حلقه چاه آب آشاميدني شهر بروجن را تامين مي‌کند که در صورت خروج يکي از اين چاه‌ها از مدار، بحران ايجاد مي‌شود و ۱۲۰ ميليون مترمکعب کسري مخزن دارد و آب‌خوان آن تخليه شده است.
نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: در شرايط تحريمي کنوني، برخي سوءمديريت‌ها باعث بروز مشکلات و چالش‌هايي به‌خصوص در حوزه منابع آب شده است.
 حجت‌الاسلام اميرقلي جعفري با اشاره به وجود بحران آب يادآور شد: تمامي اين بحران مختص خشکسالي‌ها نيست و ضعف مديريت‌ها ارتباط دارد.
وي گفت: در سياست‌هاي کشور بايد تفکر و بازنگري‌هايي براي رفع چالش‌هاي حوزه آب پيش‌بيني شود.
جعفري اظهار داشت: وزارت نيرو ۲۷ سال قبل دشت‌هاي سفيددشت و فرادنبه شهرستان بروجن را ممنوعه اعلام کرد اما هيچ اقدامي در اين راستا انجام نداده است.
وي شهرستان بروجن را کوير چهارمحال و بختياري دانست و گفت: هم‌اکنون ۹۰ درصد قنات‌ها و چشمه‌هاي اين شهرستان خشک و نابود شده است که براي احياي آن با هدف تامين منابع آب پايدار بايد تلاش شود.
وي با اشاره به وجود حدود ۴۰ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختياري افزود: توسعه گلخانه‌ها در اين استان به رفع مشکل گاز نياز دارد و در يک سال گذشته طراحي‌هاي لازم براي راه‌اندازي پنج مجتمع گلخانه‌اي در شهرستان بروجن انجام شده است.
استاندار چهارمحال و بختياري گفت: مردم چهارمحال و بختياري خواستار اجراي عدالت در موضوع آب هستند، اگر مشکل آب در اين استان حل شود، بالتبع آن ساير مشکلات استان نيز حل خواهد شد، هر کسي در پروژه آبرساني بن- بروجن مسئول است، بايد نسبت به مشکلات اين پروژه پاسخگو باشد، اجرا نشدن اين پروژه به بي‌عدالتي در حوزه آب دامن مي‌زند، اگر بتوانيم معضل آب را در اين استان حل کنيم، مشکل بيکاري نيز حل خواهد شد.
وي با اشاره به تسهيلات اشتغال عشايري و روستايي، توضيح داد: سهم بخش کشاورزي در اين تسهيلات ناچيز است و به سرعت تمام مي‌شود، اين در حالي است که در روستاها و مناطق عشايري امکان ايجاد صنايع وجود ندارد و مزيت اصلي اين استان کشاورزي و دامپروري است، پرداخت تسهيلات بايد بر اساس آمايش سرزمين باشد. معاون وزير جهادکشاورزي و رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور اقدامات آبخيزداري و آبخوانداري را مهمترين راهکار براي حفظ منابع آب و خاک دانست و گفت: آبخيزداري خسارت سيلاب را تا ۷۰ درصد کاهش مي‌دهد.
وي گفت: ۱۲۵ ميليون هکتار از عرصه‌هاي کشور در معرض فرسايش خاک قرار دارد که از اين ميزان ۲۷ ميليون هکتار در وضعيت بحراني است و همچنين ۱۶ تن در هکتار فرسايش بادي در کشور رخ مي دهد.
منصور رهاورد سفر به استان چهارمحال و بختياري را اضافه شدن ۲۰ درصد به اقدامات آبخيزداري اين استان عنوان کرد و گفت: اميد است در ادامه شاهد اقدامات بيشتري در حوزه آبخيزداري و آبخوانداري در اين استان باشيم.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/08