۲۷۰ ميليارد ريال اعتبارات براي بخش راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي بروجن اختصاص يافت

کد خبر: 179620 تاریخ انتشار: 1401/08/23
نمایش: 394
اخبار
فرماندار شهرستان بروجن با اشاره به توجه دولت سيزدهم به توسعه زيرساخت‌هاي چهارمحال و بختياري گفت:۲۷۰ ميليارد ريال از اعتبارات ملي براي حوزه راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي شهرستان اختصاص يافت.
موقعيت جغرافيايي چهارمحال و بختياري باعث شده تا جاده‌هاي اين استان کوتاه‌ترين مسير ارتباطي بين استان‌هاي فلات مرکزي کشور با بنادر جنوب‌غرب و جنوب ايران باشد.
در اين ميان شهرستان بروجن با قرار گرفتن در مرکزيت جاده‌هاي ارتباطي چهارمحال و بختياري نقش مهمي در افزايش تراتزيت کريدور شمال و جنوب کشور با کوتاه‌ترين مسير داشته  است.
 در همين راستا خبرنگار ايرنا شهرکرد گفت‌وگويي با فتاح کرمي، فرماندار شهرستان بروجن انجام داده است که در ادامه مطالعه مي‌کنيد:

ايرنا: موقعيت جغرافيايي بروجن چه نقشي در بهبود جاده‌ها و افزايش وضعيت ترانزيت بار و مسافر کشور از جاده‌هاي اين شهرستان دارد؟
شهرستان بروجن با ۲ هزار و ۲۵۷ کيلومتر مربع وسعت در شرقي‌ترين قسمت چهارمحال و بختياري واقع شده که با ۱۲۵ هزار نفر جمعيت به‌عنوان دومين شهرستان استان مطرح است.
استقرار شهرستان بروجن در مسير سه استان بزرگ اصفهان، فارس و خوزستان باعث شده تا اين شهرستان به شاهراه حياتي و اصلي حمل بار و مسافر از استان‌هاي فلات مرکزي کشور با بنادر جنوب‌غرب و جنوب ايران تبديل شود.
هم‌اکنون بخش عمده و قابل‌توجهي از تردد و ترافيک جاده‌اي مربوط به خودروهاي سبک، نيمه‌سنگين و سنگين کشور از جاده‌هاي شهرسان بروجن انجام مي‌شود.
اين موقعيت باعث‌ شده تا شهرستان بروجن نسبت به ساير شهرستان‌هاي استان چهارمحال و بختياري در بخش اشتغالزايي، رونق اقتصادي و پيشگيري از مهاجرت‌هاي بي‌رويه شرايط بهتري داشته باشد.
بهره‌مندي از اين ظرفيت بالقوه و ضرورت توسعه زيرساخت‌هاي جاده‌اي و حمل‌ونقل در شهرستان بروجن باعث شده است تا در سال‌هاي اخير نسبت به برنامه‌ريزي و آغاز عمليات اجرايي احداث و توسعه جاده‌هاي اصلي اين شهرستان در دستور کار قرار گيرد.

ايرنا: مجموعه جاده‌هاي شهرستان بروجن چند کيلومتر است؟
شهرستان بروجن هم‌اکنون ۴۱۳ کيلومتر جاده دارد که از اين ميزان ۱۷۰ کيلومتر بزرگ‌راه، ۴۰ کيلومتر اصلي، ۳۵ کيلومتر فرعي و ۱۶۸ کيلومتر روستايي بوده و همين جاده‌ها باعث شده است تا محورهاي ارتباطي اين شهرستان به‌عنوان يکي از مهمترين مناطق کشور در صنعت و ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر تبديل و معرفي شود.

ايرنا: ميزان جابه‌جايي بار و مسافر در ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرستان بروجن چقدر است؟
شهرستان بروجن سهم بسزا و تأثيرگذاري در جابجايي ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر کشور و چهارمحال و بختياري دارد، به‌طوري که براساس آمار مستند، در نيمه نخست سال‌جاري يک ميليون و ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات توليدي، صنعتي، کشاورزي و بازرگاني از اين شهرستان بارگيري و به نقاط مختلف کشور حمل شده است.
همچنين در اين مدت بيش از ۲۲۸ هزار مسافر از طريق ناوگان حمل‌ونقل مسافربري شهرستان بروجن جابه‌جا شده است.
با توجه به اهميت جاده‌هاي شرياني شهرستان بروجن، براساس آمار مستند موجود، روزانه بيش از ۳۰ هزار دستگاه انواع خودرو سنگين، نيمه‌سنگين و سبک از جاده‌هاي اين شهرستان تردد و نسبت به جابجايي بار و مسافر کشور بين استان‌هاي فلات مرکزي کشور با بنادر جنوب‌غرب و جنوب ايران اقدام مي‌کنند.
البته توجه به اين مهم ضروري است که حجم بالاي تردد و ترافيک در جاده‌هاي شهرستان بروجن باعث شده تا ۳۳۰ درصد آمار تصادف‌هاي برون‌شهري چهارمحال و بختياري در محدوده محورهاي ارتباطي اين شهرستان رخ دهد.

ايرنا: جاده‌هاي شهرستان بروجن از لحاظ کيفيت در چه وضعيتي قرار دارد؟
وضعيت کلي جاده‌هاي شهرستان بروجن در شرايط مطلوبي قرار دارد، به‌‎عنوان نمونه محور ارتباطي شهرکرد به بروجن به خوزستان با ۸۵ کيلومتر طول در حوزه اين شهرستان، دومين جاده پُرتردد چهارمحال و بختياري است که حجم بالاي حمل بار به‌علت استقرار صنايع بزرگ و مادر مانند فولاد سفيددشت و سيمان شهرکرد از اين مسير انجام و جابجا مي‌شود.
خوشبختانه در مدت فعاليت دولت سيزدهم اين مسير با تکميل هشت کيلومتر از قطعه‌هاي باقي‌مانده حد فاصل شهرهاي فرادنبه تا سفيددشت به‌‎صورت کامل چهار خطه شده و زير بار ترافيک رفته امام لازم است شرکت ساخت و توسعه راه‌هاي کشور در سريع‌ترين زمان ممکن نسبت به اصلاح ورودي شهر فرادنبه و ورود و خروجي شهر سفيددشت اقدام کند.
اجرا، تکميل و بهره‌برداري سريع‌تر از جاده‌هاي چهار خطه نقش مستقيم در کاهش حوادث، پائين آمدن ميزان تلفات و افزايش ايمني جاده‌ها دارد.
به‌همين منظور علاوه بر تصويب اختصاص اعتبارات مطلوب به شهرستان بروجن در سفر رييس‌جمهور به چهارمحال و بختياري، اعتبارات حوزه حمل‌ونقل اين شهرستان نسبت به سال گذشته ۵۰۰ درصد افزايش پيدا کرد که قابل‌توجه و نشان‌دهنده توجه دولت سيزدهم به ارتقاي جاده‌ها به‌ عنوان زيربناي توسعه همه‌جانبه است.

ايرنا: هم‌اکنون مهم‌ترين مشکلات جاده‌اي شهرستان بروجن کُدامند؟
علاوه بر ظرفيت‌هاي جاده‌اي شهرستان بروجن و نقش اين شهرستان در کوتاه شدن مسير اتصال و ارتباط استان‌هاي فلات مرکزي کشور با بنادر جنوب‌غرب و جنوب ايران اما متأسفانه نبود کمربندي و حجم ترافيک بالا باعث شده تا ترافيک خودروهاي سنگين به داخل شهر هدايت و باعث آسيب جدي به زيرساخت‌هاي شهري، بروز آلودگي‌هاي صوتي فراوان و افزايش آلايندگي‌هاي زيست‌محيطي شود.
به‌همين منظور عمليات اجرايي احداث کمربند شمالي بروجن تيرماه ۱۳۹۹ آغاز و تاکنون بيش از ۴۰۰ ميليارد ريال براي اجراي اين طرح تأمين و هزينه شده است.
براساس برنامه زمان‌بندي و پيش‌بيني‌هاي انجام شده قرار است کمربند شمالي بروجن در صورت تأمين به‎موقع اعتبارات تا پايان سال ۱۴۰۲ تکميل و بهره‌برداري شود.
عمليات اجرايي احداث کمربند شمالي بروجن تاکنون ۶۰ درصد پيشرفت فيزيکي دارد و با بهره‌برداري از اين طرح حجم ترافيک ناشي از تردد خودروهاي سنگين در معبرهاي شهر بروجن حداقل ۷۰ درصد کاهش خواهد داشت.
تردد و عبور و مرور روزانه حداقل ۷۰۰ دستگاه خودرو قاچاق کالا معروف به "شوتي" باعث افزايش حجم تصادف‌ها در جاده‌هاي شهرستان بروجن شده است.
براساس آمار مستند موجود عامل و علت ۳۵ درصد تصادف‌هاي جاده‌اي مختص خودروهاي داراي سرعت بالا با پلاک‌هاي مخدوش و ناخوانا است که کالاهاي قاچاق را از بنادر جنوب‌غرب و جنوب ايران به استان‌هاي فلات مرکزي کشور حمل مي‌کنند و امنيت محورهاي ارتباطي را به خطر مي‌اندازند.
در همين راستا و براي مقابله با قاچاق کالا و جلوگيري از تردد خودروهاي معروف به "شوتي" در جاده‌هاي شهرستان بروجن بايد يک گلوگاه احداث و گشت‌هاي ثابت و سيار پليس افزايش يابد.

ايرنا: تخصيص اعتبارات مرتبط با جاده‌هاي شهرستان بروجن در چه وضعيتي قرار دارد؟
براي ساخت پاسگاه ايست و بازرسي کُردشامي در شهرستان بروجن ۵۶۰ ميليارد ريال از از اعتبارات شهرستان بروجن در سال گذشته و سال‌جاري اختصاص داده شد.
همچنين ۲۷۰ ميليارد ريال از اعتبارات ملي براي حوزه راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي شهرستان بروجن اختصاص پيدا کرد تا بتوان سريع‍تر براي ارتقاي اين بخش اقدام کرد.
بهره‌برداري از پليس‌راه بروجن به گندمان در شهرستان بروجن تا پايان سال‌جاري مي‌تواند به بهبود و ارتقاي کمي و کيفي وضعيت جاده‌هاي اين شهرستان کمک کند.
امسال ۶۳ ميليارد و ۵۲۹ ميليون ريال از محل اعتبارات تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي شهرستان بروجن به فصل حمل‌ونقل اين شهرستان در حوزه‌هاي تعمير و نگهداري راه‌هاي روستايي، اصلاح نقاط حادثه‌خيز، تعمير و نگهداري راه‌هاي اصلي و فرعي اختصاص داده شد.
همچنين ۲۴ ميليارد ريال از اعتبارات شهرستان بروجن در سال‌جاري براي انجام خط‌کشي  ۱۷۰ کيلومتر از راه‌هاي روستايي و شرياني اين شهرستان اختصاص پيدا کرد.
در سال‌جاري ۱۵۰ ميليارد ريال هم براي روکش آسفالت جاده بروجن به گندمان ابلاغ شد که عمليات اجرايي اين طرح تا بهار سال آينده تکميل و بهره‌برداري خواهد شد.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/08